SOS: De ce transpir atât de mult?

Un fapt amuzant: cu cât mai mult alergi, cu atât mai puțin transpiri!

Partea ce mai „amuzantă” a alergării din sezonul estival este protestul împotriva căldurii. Ai alergat vreodată vreo 16 km la o temperatură de 32oC? Dar ce ai zice să alergi un semimaraton cu umiditatea aerului de 85%?

Dar, după cum știi, un rău nu vine niciodată singur, de aceea transpirația este o consecință inevitabilă a alergării și, cel mai probabil, în zilele cele mai răcoroase ale anului oricum transpiri. Capacitatea de a transpira este o funcție foarte importantă a organismului nostru! Ea te protejează de supraîncălzire, pentru ca, de fapt, să poți duce la bun sfârșit antrenamentul pe care l-ai început.

Însă dacă te întrebi, de ce tu ești „lac de sudoare”, iar persoana care aleargă cu tine n-are nici măcar o picătură de transpirație, mai jos, am scris concluziile experților cu privire la ce cantitate de transpirație trebuie să elimine organismul unei persoane în timpul antrenamentului.

De ce transpirăm?

Transpirația este sistemul firesc prin care organismul se răcorește. „Gândește-te la transpirație ca la un sistem de ventilare”, explică Peter Bidey, doctor în medicină osteopatică, profesor la „Philadelphia College of Osteopathic Medicine”.

Când organismul începe să se supraîncălzească - fie din cauza schimbărilor temperaturii corpului sau ale mediului, fie din cauza stresului, alimentelor, medicamentelor sau bolii - sistemul nervos central (SNC) transmite semnale glandelor sudoripare, localizate în tot corpul, ca acestea să răcorească organismul. Răcorirea are loc atunci când „transpirația se evaporează, iar căldura de pe suprafața pielii se disipează”, afirmă David Lortscher, doctor în medicină, dermatolog și președinte al companiei „Curology”.

Apropo, există două tipuri de transpirație: termoregulatoare și emoțională. „Transpirația emoțională reprezintă o reacție firească a organismului la stres sau alți stimulenți emoționali”, explică dr. Lortscher. „Acest lucru se întâmplă din cauza că stresul activează hipotalamusul, care reprezintă centrul termoregulator al organismului. În timpul stresului, hipotalamusul emite semnale neurotransmițătoare spre glandele sudoripare apocrine, care produc transpirația”, adaugă Osita Onugha, doctor în medicină, chirurg toracic la „Providence Saint John’s Health Center’s Hyperhidrosis Program” din Santa Monica, California, SUA.

De ce unii transpiră mai mult decât alții?

În mediu, o persoană transpiră între 0,8 litri și 1,4 litri în timpul unei ore de antrenament. Dar, din motivul că unii oameni aleargă mai intensiv decât alții, evident că primii vor transpira mai mult.

„De fapt, organismul transpiră permanent în timpul zilei. Nu observi borboanele de sudoare și acumularea acestora pe haine până când nivelul tău de transpirație sau de producție a transpirației depășește rata evaporării”, spune dr. Bidey.

Nivelul de transpirație depinde de masa corporală, de vârstă, sex și de nivelul de stres, ceea ce te face să te simți „ud leoarcă” în raport cu persoana care aleargă alături de tine pe banda rulantă. Cu cât cântărești mai mult, cu cât mai înaintat în vârstă ești și cu cât mai stresat ești, cu atât mai mult vei transpira. (În plus, nu ai nevoie de un expert ca să-ți spună că, în general, bărbații transpiră mai abundent decât femeile: „bărbații sunt mai zdraveni, deci, glandele lor sudoripare depun mai mult efort pentru a răcori suprafața pielii”, spune dr. Lortscher).

Dacă transpiri într-o anumită zonă mai mult decât în celelalte - să presupunem că părul tău va fi leoarcă chiar după un antrenament ușurel - acest fapt se datorează hiperactivității unui anume grup de glande sudoripare. „Cu părere de rău, unii oameni au un număr mai mare de glande sudoripare hiperactive și de aceea transpiră mai mult decât alții”, explică dr. Bidey.

„Nu există o metodă exactă pentru a determina dacă organismul cuiva transpiră într-un mod excesiv. Însă dacă transpirația afectează abilitățile tale de a face anumite lucruri în fiecare zi (cum ar fi scrisul sau mersul în șlapi), probabil faci parte din acel 1% al populației care suferă de hiperhidroză, care este o boală de hipersecreție de transpirație pe pielea mâinilor, subrațelor și picioarelor, care începe din moment ce te-ai trezit și se oprește când ai adormit. Nu există o explicație a cauzei care provoacă o transpirație anormală la unii oameni, deși un număr mare de persoane, care suferă de hiperhidroză, au și legături nervoase neobișnuite”, adaugă dr. Onugha.

Care sunt efectele adverse ale transpirației?

Cred că răspunsul este evident: mirosul. În organism sunt două tipuri de glande: ecrine și apocrine. „Transpirația secretată de glandele ecrine este fără miros, însă cea secretată de glandele apocrine este de obicei mai densă, iar când se descompune, se amestecă cu bacteriile de pe suprafața pielii, ceea ce produce mirosul corpului”, explică dr. Bidey.

Procesul de descompunere a transpirației și amestecării acesteia cu bacteriile poate produce decolorări bruște sau îngălbeniri ale țesăturilor, motiv pentru care ar trebui să porți haine de culoare închisă când mergi la antrenamente.

Desigur, există și acneea. „Exercițiile fizice și transpirația nu provoacă apariția acneei. Glandele ecrine produc transpirație, iar glandele sebacee - sebum sau, altfel spus, ulei, deci activarea glandelor sudoripare nu stimulează lucrul glandelor sebacee implicate în apariția acneei. Cu toate acestea, umezeala poate dinamiza proliferarea bacteriilor care provoacă acneea”, observă dr. Lortscher. Erupția acneică are o probabilitate mai mare de apariție când există fricțiune, de exemplu, sutienul de sport care se fricționează de spate și umeri.

Ce poți face?

Transpirația previne supraîncălzirea, dar dacă ți se pare că transpiri prea abundent, există câteva măsuri pe care ai putea sa le întreprinzi pentru a-ți menține pielea uscată.

În primul rând, hiperhidroza este o boală rară, iar unele probleme genetice, unele medicamente (cum ar fi antidepresantele, medicamente contra migrenei și analgezice opioide) și alte condiții majore (inclusiv diabetul zaharat, bolile tiroidiene și sarcina) de asemenea pot provoca transpirație abundentă. Dacă nivelul de transpirație afectează calitatea vieții tale, cu siguranță trebuie să te adresezi medicului pentru a găsi rădăcina problemei.

Deodorantul sau antiperspirantul poate reduce mirosul sau vizibilitatea transpirației. „Obiectivul deodorantului este să „mascheze” mirosul neplăcut cu unul frumos, iar obiectivul antiperspirantului este să oprească transpirația. Când citești atent prospectul, vei observa în mod repetat că antiperspirantele conțin metale, precum aluminiu sau zinc, care blochează porii prin care se elimină transpirația”, continuă dr. Onugha.

Doctorul Bidey a mai spus că există antiperspirante cu prescripție, cum ar fi Drysol-ul, care este folosit pentru diminuarea cantității de transpirație, iar injecțiile cu Botox sunt folosite în zonele de transpirație abundentă (de exemplu, subsuorile sau scalpul) pentru a reduce nivelul excesiv al acesteia. 

De altfel, există câteva metode practice de combatere ale mirosului neplăcut și ale petelor de subsuori. „Fă un duș imediat după antrenament. Evită hainele ocluzive sau sintetice, deoarece acestea nu oferă o ventilare la fel de bună ca și cele din bumbac sau bambus, precum și hainele prea strânse pe corp, care stimulează fricțiunea pielii și apariția iritației. Iar dacă faci antrenamente în aer liber, îmbracă haine de culoare deschisă, deoarece cele de culoare închisă absorb mai mult razele solare și astfel pielea se supraîncălzește”, încheie dr. Lortscher.

Mai e ceva: cu cât mai mult alergi, cu atât mai eficient devine organismul tău, în sensul că, te vei supraîncălzi și transpira tot mai puțin. Așadar, nu folosi temperaturile ridicate ca motiv de a scăpa de antrenamente!

sursă:sporter.md
0
Top evenimente