4 factori care influențează riscul apariției demenței

Un mod de viață sănătos poate ajuta creierul să funcționeze în mod normal, chiar dacă ești supus unor riscuri de dezvoltare a bolilor mintale.

  • Chiar dacă ești supus unui risc înalt de dezvoltare a bolii Alzheimer sau a altor forme ale demenței, modul sănătos de viață poate reduce posibilitatea apariției acestora, după cum arată o cercetare dintr-o revistă științifică.

  • Persoanele cu risc mărit de dezvoltare a demenței, dar care duc un mod de viață sănătos, au cu 32% mai mică probabilitatea de a o dezvolta decât cei care duc un mod de viață nesănătos.

  • Oamenii de știință au depistat 4 factori care contribuie la apariția unor boli mintale: statutul de fumător/nefumător, exercițiile fizice, abstinența/consumul de alcool și alimentația.

Conform unei cercetări publicate în „Journal of the American Medical Association” (Revista Asociației Medicale Americane), persoanele cu riscul mărit de dezvoltare a bolii Alzheimer și a altor probleme mintale pot influența apariția acestora prin anumiți factori.

Cercetătorii au examinat peste 1.700 de subiecți, atât predispoziția lor genetică de dezvoltare a bolilor mintale, cât și modul lor de viață. Stilul de viață al participanților a fost clasificat conform următoarelor 4 criterii: statutul de fumător/nefumător, exercițiile fizice, abstinența/consumul de alcool și alimentația.

În baza acestor criterii, savanții au creat „un punctaj al sănătății” pentru toți participanții, vârsta cărora este de 64 de ani în mediu, incluzând factorul genetic și stilul de viață.

Cel mai sănătos grup de oameni a fost considerat cel ce nu fumează, efectuează exerciții fizice regulate, consumă alcool în măsură moderată și se alimentează corect.

După părerea oamenilor de știință, modul de viață „favorabil” înseamnă lipsa fumatului, activitatea fizică de intensitate moderată de 2,5 ore pe săptămână, alimentație care include mai mult de 3 porții de fructe și legume pe zi, pește de 2 ori pe săptămână, carne procesată puțină sau deloc și mai puțin de o halbă de bere pe zi. Pe cealaltă parte, modul de viață „nefavorabil” include fumatul regulat, lipsa de exersare regulată, alimentația care implică mai puțin de 3 porții de fructe și legume per săptămână, mai mult de 2 porții de carne procesată sau carne roșie pe săptămână și consumul a 3 halbe de bere pe zi.

Cercetătorii au urmărit starea sănătății tuturor subiecților timp de 8 ani. S-a demonstrat că persoanele care au dus un stil de viață sănătos au fost supuși riscului demenței cu 0,8%, față de cei care au trăit nesănătos, având riscul de 1,2%. Aceste cifre includ și faptul că unii dintre participanți au risc genetic ridicat de dezvoltare a problemelor mintale, a spus Elzbieta Kuzma, doctor în filosofie, cercetător asistent în neuroepidemiologie la Colegiul de Medicină și Sănătate al Universității din Exeter, Marea Britanie.

De fept, cei cu riscul genetic mărit, dar care au dus o viață sănătoasă și-au micșorat probabilitatea dezvoltării acestor boli cu 32%. De asemenea, dr. Kuzma a afirmat că subiecții cu risc genetic înalt și stil de viață nesănătos au avut aproape de 3 ori mai mare șansa de a dezvolta asemenea probleme, comparativ cu cei fără risc genetic și care duc un mod de viață sănătos.

Deși cercetarea respectivă nu a implicat depistarea motivelor pentru care stilul de viață sănătos poate elimina demența, dr. Kuzma a explicat că modul de viață sănătos îmbunătățește funcționalitatea sistemului cardiovascular și cerebrovascular, care, la rândul său, afectează sănătatea creierului (adică elimină probabilitatea apariției tensiunii arteriale ridicate, de exemplu). Dieta alimentară, care include multe fructe și legume, precum și pește (sănătos pentru inimă), poate reduce riscul demenței, probabil din motiv că aceste produse reduc inflamația.

sursă:sporter.md
0
Top evenimente