Excesul de exerciții nu dăunează sănătății!

Un nou studiu a demonstrat că rata mortalității diminuează printre rândurile celor care practică sportul.

  • O cercetare recentă dintr-o revistă engleză a concluzionat că exersarea mai mult decât norma recomandată nu va mări riscul de moarte prematură.

  • Nivelul mortalității din diferite cauze, inclusiv bolile cardiovasculare, cancer și boala coronariană, este mai mic la persoanele care practică sportul în cantități mai mari decât cele recomandate.

Conform unei analize noi cu privire la raportul dintre activitatea fizică și mortalitate, oamenii care se antrenează mai mult de norma recomandată, trăiesc mai mult decât oamenii care sunt pasivi din punct de vedere fizic, iar oamenii care exersează mai mult de 12 ore pe săptămână nu-și „scurtează” viețile prin aceasta.

Aceste concluzii par a fi firești, însă datorită unei raportări inexacte în mass-media, cititorii s-au obișnuit cu ideea că excesul de exersare poate dăuna sănătății. Așadar, noul studiu de caz, publicat în revista „British Journal of Sports Medicine”, a făcut o contribuție valoroasă, în mod special pentru oamenii care au micșorat nivelul activității sportive din cauza unor concluzii eronate cu privire la excesul de efort fizic.

Echipa de cercetători de la Universitatea din Copenhaga a compilat 48 de studii anterioare cu privire la raportul dintre activitatea fizică și mortalitate. Pentru ca aceste studii să fie incluse în cercetarea curentă, ele trebuiau să includă urmărirea vieților participanților pe parcursul a cel puțin doi ani. Studiile respective au cuprins peste 800.000 de subiecți. Cercetătorii au urmărit corelația dintre cantitatea de exerciții fizice și mortalitate de orice tip, inclusiv mortalitatea din cauza bolilor cardiovasculare, a cancerului și a bolii coronariene.

Majoritatea organelor sănătății publice recomandă de la 500 la 1.000 minute ( de la 8 ore la 17 ore) de exersare per săptămână. Vorbind în termeni de alergare, 750 minute (12 ore și 30 minute) pe săptămână este aproximativ egal cu 12 km de alergare pe săptămână cu tempoul de aproximativ 6 minute per km.

Oamenii de știință din Copenhaga au determinat că rata mortalității din toate cauzele, inclusiv din cauza celor trei boli specificate mai sus, s-a diminuat printre persoanele care exersează mai mult decât norma recomandată. „Riscul mortalității este mai mic la persoanele cu nivele de activitate fizică mai mari decât norma recomandată”, spun cercetătorii.

Aceste nivele mai mari de activitate fizică includ mai mult de 12 ore de antrenament pe săptămână, ceea ce înseamnă că trebuie să alergi 115 km pe săptămână cu tempoul de 6 minute per kilometru. ”Nu există o limită a nivelului de activitate fizică, pe care s-o întreci și să-ți compromiți durata vieții”, scriu cercetătorii. Chiar dacă faci parte dintr-un grup mic de oameni care exersează mai mult de 12 ore pe săptămână, să nu te sperie această limită. Kim Blond, doctorand în filosofie și cercetător principal, a afirmat că nu există suficiente date cu privire la oamenii care se antrenează mai mult de 12 ore, pentru ca savanții să poată face alte concluzii.

Pe de altă parte, nu trebuie să concluzionezi că o cantitate mai mare de efort fizic numaidecât te va ajuta să trăiești mai mult. Cercetătorii au determinat că cea mai mică incidență a mortalității au avut-o oamenii care exersează 2.000 minute pe săptămână (aprox. 33 ore), adică aleargă 32 km per săptămână cu tempoul de 6 minute per km.

Desigur că există mai multe motive de a alerga mai mult de 12 ore, de exemplu, pregătirea pentru competiții, îmbunătățirea sănătății mentale, controlul asupra masei corporale, petrecerea timpului cu prietenii și familia etc. Un lucru important, pe care îl poți desprinde din rezultatele acestei cercetări, este că, dacă dorești să alergi mai mult și nu ai nici o condiție a sănătății preexistentă, care te-ar putea împiedica, atunci bucură-te de alergare cât mai multă și nu te îngrijora de moartea prematură.

Majoritatea literaturii cu subiectul „Prea multă exersare dăunează sănătății” se atribuie persoanelor active, din punct de vedere fizic, care suferă de probleme ale sistemului cardiovascular, atât din cauza schimbărilor patologice ale inimii, cât și din cauza vaselor sangvine slabe. „Cu toate acestea, analizele noastre ale mortalității din cauza bolilor cardiovasculare și ale bolilor coronariene nu indicau afecțiuni grave ale sistemului cardiovascular la persoanele cu nivele înalte de activitate fizică”, explică dr. Blond.

Un subiect care nu a fost atins în acest studiu: dovezile mortalității din cauza excesului de exerciții este bazat pe conglomerații aterosclerotice mici la maratoniștii experimentați, cum ar fi bărbații în vârstă, care au alergat 25 de ediții consecutive ale maratonului „Twin Cities Marathon” (unul dintre cele mai mari maratoane din SUA). Excluzând factorii potențiali, cum ar fi istoricul familiei și alimentația, acestei observații pot deveni greșite în combinații de genul: alergare la distanță lungă și cu intensitate sporită. Așadar, este posibil să te antrenezi pentru maraton, făcând 48 km per săptămână, și este posibil să alergi câte 10 ore pe săptămână și să nu participi la vreo cursă. Nu ar trebui să existe o suprapunere totală dintre aceste două grupuri.

Cercetătorii au concluzionat: „Nu credem că dovezile disponibile la moment sunt suficiente pentru a demonstra că persoanele care fac mult efort fizic ar trebui să-și micșoreze cantitatea de exerciții, din cauza riscului morții premature”.

sursă:sporter.md
0
Top evenimente